Friday, June 25, 2010

好奇家庭

「弟弟剛剛去了遠足!」媽媽說。
「妳怎知道?」我問。

小時候我們一家人同住,媽媽解釋道:昨晚他把水壺注滿,放入冷藏冰箱,又調較床頭櫃上的鬧鐘才睡;今晨,冰箱的水壺不見了,他習慣用來爬山的背包不見了,除了遠足鞋、長褲、長袖汗衫之外,他拿走一套額外的短袖汗衫、短褲,甚至於浴室裡他的毛巾都拿走了,桌上生果盆的蘋果和橙各少了一個,還不是遠足去呢!

媽媽是一位出名「觀察入微」的人,可能是她間接鼓勵我喜歡「褔爾摩斯」的故事。

因此,我就往往順應她的偵探性格,留下我生活的蛛絲馬跡;我工作夜歸的時候,她通常一早睡著了,於是我喝完湯的碗放在廚房不洗,削開橙皮完整的放在桌上,好告訴她:「我喝過、吃過!」

互聯網資料:

"「福爾摩斯」(Sherlock Holmes)系列絕對是我閱讀小說的啟蒙,也是由福爾摩斯系列開始,陸陸續續地接觸不同的推理小說。柯南道爾筆下這個鷹勾鼻、雙目深邃的偵探打動了代代的小說愛好者。他偶爾會吸可卡因、拉得一手好小提琴,而且對對化學、毒理學、倫敦地理、土壤等有深厚認識,更可以一眼看穿來訪者目的和生活習慣。

福爾摩斯的偵探形象大大影響了後世的推理小說,他高超的推理能力,安坐椅上推理案情的形象後來成了「安樂椅偵探」的基本素材:安坐椅上足不出戶便能破案。在福爾摩斯系列中,福爾摩斯的哥哥有比他更強的推理能力,但就沒有福爾摩斯的辦案行動力了。他與同居室友華生同住的貝克街221號B,到了今天更成了福爾摩斯紀念館,這個虛構人物到今天仍有無數人寄信給他呢。"

11 comments:

小黑 said...

懶骨頭的好借口!

心言 said...

Years ago,
I enjoyed walking along
Oxford Street, window shopping @ Selfridges on the corner of
Baker Street & Oxford Street, Harvey Nichols, Harrods on Brompton Road in Knightsbridge,
Hyde Park Corner, Chinese
restaurants in China Town, Bayswater...

I miss London!

Robin Leung 梁萬威 said...

於是我喝完湯的碗放在廚房不洗,削開橙皮完整的放在桌上,好告訴她:「我喝過、吃過!」...

嘩!咁既藉口都得?

Teresa Tsang said...

心言:咁就要點唱俾您聽啦!

"Streets of London"

Have you seen the old man in the closed down Market
Kicking at the papers with is worn out shoes
In his eyes you see no pride hands held loosely by his side
Yesterday's papers telling yesterday's news

*So how can you tell me that you're lonely
and say for you that the sun don't shine
Let me take you by the hand and lead you through the streets of London
I'll show you something to make you change your mind

Have you seen the old girl who walks the street of London
Dirt in her hair and her clothes in rag
She's no time for talking she just keeps right on walking
Carrying her home in two carrier bags *

And in the all night cafe at a quarter past eleven
Same old man sitting there on his own
Looking at the world over the rim of his tea cup
And each tea last an hour and he wanders home alone

Have you seen the old man, Outside the seaman's mission
Memory fading with the minor ribbons that he wears
In our city winter the rain cries little pity
For one more forgotten hero, And a world which doesn't care *

心言 said...

謝謝您!

還有充滿文化藝術, 飲食、娛樂,
週末民娛活動於一身嘅 Covent Garden!

Teresa Tsang said...

各位:

阿女同我講,話您地唔明點解佢唔洗碗,叫我解釋俾您地知。的確,係我叫佢唔好洗既,佢做野做到成11點12點至返屋企,難得佢肯飲湯啦,重叫佢洗碗咩!我都希望佢早點瞓啦!您地唔知做人阿媽既心情既啦!

阿女做人地的野,時時做到唔休息兼「六親不認」,我都無符架!

至於,橙皮的問題,佢唔鍾意食橙囉,我要佢食,佢陽奉陰違,我叫佢食完橙,俾點證據我睇囉!

多謝您地!咁錫佢囉!

媽媽(阿女代筆)

心言 said...

阿寶的媽媽真好!!!
:D

Teresa Tsang said...

心言:阿寶是誰?

心言 said...

' 世上祗有媽媽好,
有媽的孩子像個寶!'
: )

Teresa Tsang said...

心言:呢個回應,我都估到架啦!

Thank you :)

Teresa Tsang said...

心言:好!我以後就用呢個筆名啦!嘻嘻!